Yhteistyössä Subaru Suomi.

Te kaikki jotka olette seuranneet sekä omaa Instagram-tiliäni että Subaru Suomen Facebook-ryhmää tiedätte jo melko hyvin mistä on kysymys. Teille jotka edellä kuvattuja kanavia ette ole vielä seuranneet kerron nyt tässä vähän tarkemmin mistä oikein kesän Subaru Roadtripissäni oli kysymys.

Kaikkihan todella lähti siitä että minä vain satun nauttimaan kolmesta asiasta: Suomen rannikosta, Lapista ja…ajamisesta. Nii-in. Luontoon pääsee monella tavalla mutta kauas luontoon, niihin paikkoihin joihin säännöllisesti haluan ei ilman kunnon ajoneuvoa. Kauas on pitkä matka, todellakin.

Meressä ja tunturissa on molemmissa samanlaisia piirteitä. Molemmissa reissanneena olen aina nauttinut siitä tunteesta minkä luonto parhaimmillaan saa aikaan. Se tunne on jännä kyllä se pienuuden tunne, joka syntyy sielun sopukoihin varsinkin silloin kun hiljentyy katsomaan maisemaa kummassakin paikassa. Kun vielä elää ja kokee erilaisia sääoloja näissä karuissa ja kivisissä olosuhteissa tietää hetkessä että kyllä ihminen on vielä pienen pieni luonnon edessä. Kun aallot vyöryvät kallioiseen rantaan tai ukkosmyrsky painuu tuntureiden yli tietää kyllä että mikä on oma paikkansa tässä maailmassa.

Kuten jo kaikki edellisesti blogikirjoutuksestani arvasivat se toinen tunne joka on pakko päästä säännöllisesti tuntemaan on puolestaan vapauden tunne. Sitä kun viettää arkensa tarkkaan ajoitettuna ja kalenteriin kahlittuna niin välillä pitää päästä ajelehtimaan. Ihan vaan, ilman isompaa suunnitelmaa.

Tälle roadtripille ainoa kiinni niittaamani asia oli se kääntöpiste. Koska Subaru halusi autolleen sopivia reissukuvia ja minä puolestani halusin tarkistaa pari juttua tuolla Pöyrisjärven erämaan reunalla niin matkani lakipiste tuli asetettua Kalmankaltion paikkeille. Samallahan se tarkoittaisi sitä että suurin osa ajasta tulisi pyörittyä lempipaikassani koko maailmassa, eli Pallastunturin kupeella. Siellä ylhäällä olen ensimmäisen yöni tunturissa viettänyt ja siellä olen vitsaillut viimeisen leposijanikin haluavan olevan. Se tuskin tulee toteutumaan mutta ymmärrätte kyllä. Sielunmaisemani on siellä.

dsc09640

No, matkaan siis lähdettiin ja tällä kertaa siten että ensin päätettiin ottamaan aika suora rykäisy pohjoiseen ja sitten pikku hiljaa tiputellen takaisin. Menomatkalla käytiin tietenkin Meri-Lapin ja Väylän varren tärkeimmät kohteet kuten Kemin Ajos ja Tornionjoen Kukkolankoski. Aavasaksan vaara tietenkin myös, onhan siellä päällä hieno kahvio, joka tosin nyt oli yksityistilaisuuden vuoksi suljettu. Ei muuta kuin matkaan taas, Subaru Hopea.

dsc00111

Yksi tavoite reissulleni oli vielä saada viimeiset yöttömän yön kuvat. Siksi täytyi käyttää myös sääikkuna parhaalla tavalla hyödyksi. Tämä tarkoitti sitä että heti saapumispäivän yö piti olla liikkeessä ja kuvaamassa, sillä Yr.no ei hyvää seuraaville päiville lupaillut. Kirjautuminen Pallashotelliin, nopea murkinointi ja liikkeelle. Mukaan ensimmäiselle reissulleen lähtenyt drone ilmaan heti ensimmäisellä kuvauspaikalla eli Pallasjärven veneenlaskupaikalla. Huh että tunturituuli veikin kopteria!

dsc00206

Seuraavaksi visiitti paikkaan joka aina on ottanut hyvin vastaan eli Raattaman kylään. Hiljaista oli illalla, mutta ei se mitään. Takaisin keskiyöksi hotellille ja siinä pihapiirissä itseasiassa reissun ainoat yöaurinko-kuvat. Sitten alkoi harmaampi aika. Seuraavan päivän reissua Kalmankaltiolle väritti pilviverho, helle ja armoton määrä mäkäräisiä. Ulkona ei sietänyt hiekkakentillä olla kauaa joten kuvaaminen jätettiin viileään iltaan.

Koska tuuli vain yltyi niin paluumatka koitti aikaisemmin kuin oli suunniteltu. Tämä osuus käytiin tietenkin muiden saman suunnan tunturikohteiden kautta. Levi ja Ylläs siis taltioitiin kuviin myös, ja Levin Etelärinne itseasiassa aiheutti myös Subarun Facebook-kisan osallistujille eniten vaikeuksia. Lienee syynä ollut usvainen ja pilvinen keli joka ei avannut näkymiä normaaliin tapaan. Ja taas matka jatkui.

dsc09762-4

Ranuan eläinpuiston kupeessa on yksi aivan helmi paikka jossa pitää aina käydä kun sillä suunnalla liikkuu. Missään muualla ei saa halvan hotellihuoneen hinnalla yöpyä uudessa, tilavassa paritalon puolikkaassa. Gulo Gulon mökit ovat kenties yksi parhaista majoituspaikoista kaikille roadtrippaajille. Aivan loistava paikka.

dsc00486-2

Sitten alkoi se haastavampi osuus. Miten puikkelihtisin rannikolle? Ja mistä? No, tämän osuuden päätin suorittaa reittejä joita ei ole tullut liikoja ajeltua. Samalla päätin nimittäin tiedustella löytyisikö rannikon pienemmiltä teiltä käteviä kuvauspaikkoja. Kokkolan Ohtakari pistää keskelle avomerta joten sitä tullee käytettyä uudestaankin. Pietarsaaren kupeelta löysin puolestani jotakin aivan uskomatonta. Jossakin siellä, metsikön takana oli aivan rantakallioilla tavallisen kesämökin näköinen paikka jonka seinien sisässä piilottelikin tyylikäs valkoisten liinojen ravintola. Lisäksi se oli vielä niinkin myöhään illalla auki joten iltakahvit tuli juotua oikeastaan aika absurdissa paikassa. Siis hyvällä tavalla. Kolmioleivässäkin maistui laatu, joten kiitos hienosta kokemuksesta Fäbåda Cafe & Kitchen!

dsc00539

Sitten. Illan jo sateisen päivän vuoksi hämärtyessä lopputaival kotiin. Jotakin pitäisi vielä keksiä, varsinkin räväkkä aloitus itse kuvakisalle. Sille paikalle ei kelvannut mikään muu kuin lempikuvauspaikkani meren äärellä, Porin Kallo. Yllättävän hyvin porukka senkin nappasi, sillä yli sadassa vastauksessa ei tainnut montaa väärää olla! Kallon majakka on kieltämättä tunnuksenomainen rakennus ja kun näkee heti avautuvan avomeren ei voi kuvitella ainakaan Turun saaristossa olevansa. Porin edustan avoimet ulapat vaan ovat niin upeat.

dsc00594-4

Sellainen oli siis reissu. Entäpä itse auto? Kävisikö Subaru Outback kuvaajan tarpeiksiin?

Ei liene kysymystäkään tästä. Jos on hetkeäkään istunut näissä nykyisissä Subaruissa niin tietää että niissä huokuu laatu joka kulmasta. Varsinkin jos alle sattuu tuollainen nahkapenkkinen versio. 2500 kilometriä 4 päivässä meni kuin sukkasillaan, sillä kyyti vain on niin pehmeää. Bokseri yhdistettynä CVT-vaihteistoon ei asiaa heikennä sillä paketti toimii pehmeästi.

Ulkoilmakuvaajalle tärkeintä ovat kuitenkin kaksi ominaisuutta: Tila ja etenemiskyky. Outback on tiloiltaan Subarun malliston suurin. Sen tavaratila on syvä vaikka auto ei Foresterin korkuinen olekaan. Tällaisille reissuille tulee yleensä kaadettua takapenkin selkänojat koska silloin raskaat kalustolaatikot ym. kulkevat mukavammin penkillä. Itsellään kulkee kaikilla reissuilla kaksi koiraakin mukana joten tavaratila menee siihen. Kopteri, kamerat, laukut ja kaikki muu pieni roina kulkivat kuitenkin hyvin. Lisäksi kaikki tuo on 20 cm maavaran ja nelivedon ansiosta helppo viedä huonommankin tien päähän. Pisteet Subarulle.

dsc00035

Ensimmäinen Subaru Roadtrip oli siis onnistunut. Ilmeisesti myös asiakkaan puolesta sillä setti kuvia ja juttu minusta ja reissusta päätyi myös Subaru Nordicin eli Ruotsissa toimivan Skandinavian pääkonttorin asiakaslehteen. Se on juuri näillä hetkillä ilmestymässä asiakkailleen. Mukava lisä siihen että ottamiani kuvia on jo näkynyt Suomen All The Way-lehdessä mainoksissa. Itseasiassa todella mukava.

all-the-way-sweden

Kaikkein paras osoitus reissun onnistumisesta on se että homma oli niin mukavaa että päätimme ryhtyä Subarun kanssa vähän pidemmäänkin yhteistyöhön. Tähän mennessä onkin tullut ehdittyä taltioimaan esimerkiksi Subarun ja Laakkosen Miesten Päivä. Erilaiset roadtripit Subaruilla tulevat jatkumaan ja eiköhän sitä kuvamateriaalia ilmestyne aina silloin tällöin jonnekin. Siksi onkin nyt hyvä hetki ottaa askel eteenpäin, kääntää uusi sivu ja siirtyä The Pohjola Resolution-aikaan.

Tervetuloa siis mukaan taas uudelle etapille tällä matkalla!

dsc00128

dsc00070-2

dsc00235

dsc00284

dsc00250-2

dsc09728-2

dsc00110-2-2

dsc00627-2

dsc00246-5

 

 

Languages

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *